Ballonvaarten in Chateau d'Oex Zwitserland

 

Verslag over onze transalpijnse ballonvaart op 19 januari 2010 :

 

Het relaas van een ballonvaart over het dak van Europa, een transalpijnse ballonvaart.

Maandagavond krijgen we de laatste meteo gegevens van Luc Trullemans, we zouden na een vaart van 5 uur ergens tussen Milaan en Torino moeten uitkomen.Hij kan het weten Luc begeleide reeds de Breitling vaarten rond de wereld en ondersteunde diverse Gorden Bennet ballonteams.

Ons team beslist om ervoor te gaan , balloneigenaar Geert Leloup en piloot Filip Audenaert  zullen in de mand plaatsnemen en Evy en Jonas zullen de ballon volgen. De kaarten worden bestudeerd en er wordt beslist om langs de vallei van Aosta en de Sint Bernard tunnel naar Italië te rijden.

Dinsdagochtend 19 januari is iedereen reeds om 7uur uit de veren en wordt er stevig ontbeten, we spreken om 8u af op het opstijgterrein en hebben direct enkele kijklustigen aan de mand. Raphael en David, 2 medewerkers van de organisatie uit Chateau d’Oex komen ons nog even helpen zodat we tegen 9u20 het luchtruim kunnen kiezen. De mand klaarmaken en alle instanties verwittigen nam al snel een uur in beslag maar nu was het tijd om ons doel waar te maken.

We stegen langzaam op in de vallei te Chateau d’Oex en na een 7000ft hingen we nog steeds aan 2 knopen in de vallei te zweven. Filip roept Geneva info op om door te mogen stijgen naar 13.000ft.

Geen probleem krijgt hij te horen van een dame, de transponder even squawken op 7000 en we kunnen doorstijgen.Een transponder dient om ons op de radar zichtbaar te maken en zo kunnen de verkeersleiders ons vrijwaren van het aanvaringen met vliegtuigen. De richting op deze hoogte was al veel beter maar het kon nog sneller volgens Luc was er op grote hoogte meer snelheid.

We vroegen om door te stijgen naar 16.000ft(5500meter), goed zij de verkeersleider maar wel maar een halfuurtje, de militairen gaan straks oefenen. Filip steeg door naar 16.000 ft de zuurstofmaskers werden opgezet en we konden een halfuur genieten van een snelheid van 25knopen(bijna 50km/h) richting Italië. En inderdaad na een halfuur kregen we te horen dat we moesten zakken naar 13.000ft en ja een kwartier later zagen we de 2 Zwitserse F18’s in actie een heuse dogfight tussen de 2 toestellen, na hun plezier zouden we terug mogen stijgen dat zou rond 12u zijn.

Helaas om 11u45 hadden we reeds de Italiaanse grens bereikt en roepen we Milano info op een heus gekkenhuis op de radiofrequentie tov de Zwitserse controleurs : verschillende oproepen door elkaar en in het Italiaans, om gek van te worden maar de vriendelijke man laat ons wel terug doorstijgen naar 16.000ft zodat we tegen een mooi tempo verder naar ons doel kunnen varen Biella een mooie stad net na het Alpenmassief.

Ondertussen varen we tussen de bergtoppen door met als grote herkenningspunten rechts de Mont Blanc met zijn afgeronde top en links de ruwe Matterhorn. Onze gasvooraad was meer dan ruim berekend alsook onze zuurstofvoorraad we beginnen berekeningen te maken hoever we kunnen geraken en zien op de kaart dat we perfect op het eiland     af.

We genieten nog van de oneindige stilte en de prachtige vergezichten die we over het Alpenmassief hebben … werkelijk prachtig en uniek !

Wanneer we het einde van de bergen naderen zien we dat de vallei tussen Milaan en Torino in een wolkendek gehuld zitten en zullen we onze droom moeten uitstellen en kiezen voor de zekerheid om te landen net na de Alpen.

Hier is nog een strook van een 15km waar we rustig kunnen landen.

We roepen het vliegveld van Biella op om te vragen of we mogen dalen en in de buurt landen, geen probleem zegt de verkeersleider land maar op het vliegveld zegt hij … Blijkbaar kennen ze hier niet veel van ballonvaren , we kunnen immers niet sturen na het uitgelegd hebben mogen we overal landen waar we maar willen.

Na onze daling die ruim 15 minuten in beslag neemt om terug op boomhoogte te komen vinden we na een halfuurtje een prachtig besneeuwd veldje.

En u gelooft het nooit …. onze volgwagen stond ons reeds op te wachten , Evy en Jonas hadden ons reeds gezien toen we nog over de vallei van Aosta hingen als een speldenkopje groot.

En toen we de daling inzetten zaten ze reeds in een aanpalend stadje Ivrea genaamd.

Na een vaart van 4u en 40 min landde Filip de ballon heel zacht in een veld en hadden we terug vaste grond onder onze voeten. Na het inpakken volgden enkele glaasjes jenever met enkele nieuwsgierige kijklustigen en vloeiden reeds de eerste anekdotes en verhalen.

Na een 4uur durende terugrit kwamen we terug aan in Chateau d’Oex , dit was zeker een dag die in ons geheugen gegrift staat een prachtig en uniek avontuur !

 

Ons team neemt reeds gedurende 7 jaar deel aan deze prestigieuze meeting aan de rand van de Alpen.

Gedurende de maand januari kan u hier met ons meevaren in de vallei of Transalpijns.

 

Via deze link kan u al foto's bekijken van de voorbije jaren.

 

Foto's van onze ballonvaarten te Chateau d'Oex :

30-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot Les Granges
29-01-2011 Ballonvaart in de vallei van Chateau dOex
29-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot in de Thun vallei
28-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot Albeuve
28-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot Flendruz
27-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot La Tine
26-01-2011 Vallei ballonvaart te Chateau dOex
25-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot Grandvillard
24-01-2011 Ochtend ballonvaart Chateau dOex tot Rossiniere
24-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot Vionna in de Rhonevallei
23-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot Les Moulins
23-01-2011 Ballonvaart Chateau dOex tot Gstaad

31-01-2010 Ochtendvaart Chateau dOex tot Grandvillard
31-01-2010 Ballonvaart Chateau dOex tot Rossiniere
27-01-2010 Ballonvaart van Chateau dOex tot Grandvillard
24-01-2010 Ochtendvaart van Chateau d Oex tot Zweisimmen
24-01-2010 Avondvaart Chateau d Oex tot Flendruz
23-01-2010 Ochtend ballonvaart Chateau d Oex tot Les Moulins
23-01-2010 Ballonvaart Chateau d Oex tot Rougemont
21-01-2010 Ballonvaart Chateau d Oex tot Grandvillard
19-01-2010 Transalpijnse ballonvaart vanuit Zwitserland tot Italië
 

 

Filmpje 2009 :